Zoekformulier
Beschrijvende koppen
Over koppen
Koppen helpen mensen om snel te begrijpen waar een webpagina of document over gaat. Gebruik daarom verschillende kopniveaus om de content goed te structuren. Zorg dat de volgorde van de koppen en tussenkoppen logisch is.
Een paar vuistregels voor het gebruik van koppen:
- Gebruik beknopte koppen.
- Begin de content met een kop van niveau 1.
- Sla geen kopniveaus over:
- Na een kop van niveau 1 volgt een kop van niveau 2.
- Na een kop van niveau 2 volgt opnieuw een kop van niveau 2 óf volgt een kop van niveau 3.
- Zorg dat koppen altijd onderliggende content hebben.
- Zorg dat koppen de onderliggende content beschrijven.
Koppen hebben meerdere functies:
- Schermlezers kunnen een overzicht van alle koppen presenteren. Zo kan snel worden genavigeerd naar de content.
- Schermlezers hebben een ingebouwde sneltoets waarmee snel van kop naar kop kan worden genavigeerd.
- Zoekmachines gebruiken de koppen bij het beoordelen van de content.
Gebruik koppen die het onderwerp van de onderliggende tekst beschrijven
Zorg dat elke kop iets zegt over de tekst die eronder staat, zodat de koppen de onderliggende content goed beschrijven. Dit helpt iedereen om een tekst beter te begrijpen, en alle koppen samen horen een goed beeld te geven van de hele content. Een kop moet dus ook altijd content hebben.
Fout voorbeeld: Koppen beschrijven niet duidelijk waar de tekst over gaat
Deze koppen beschrijven niet duidelijk waar de tekst over gaat:
- Kop 1: Afrikaanse avonturen
- Kop 2: Koning van de savanne
- Kop 2: Elegante langnek
- Kop 2: Reus van de rivieren
Goed voorbeeld: Koppen beschrijven waar de tekst over gaat
Deze koppen beschrijven waar de tekst over gaat:
- Kop 1: Dieren in Afrika
- Kop 2: Leeuw
- Kop 2: Giraf
- Kop 2: Nijlpaard
Zie ook
- WCAG: 2.4.6 Koppen en labels
- Categorie: Tekst
- Medium: Website
- Medium: PDF
- Functiegroep: Contentspecialist of redacteur
- Functiegroep: Documentenmaker of -beheerder
- Functiebeperking: Cognitieve beperking
- Functiebeperking: Visuele beperking